Udržitelný rozvoj v každodenním životě v eco-friendly firmách i domácnostech
Na jakých pilířích je postaven udržitelný rozvoj a jaké má cíle? Jak se pozná zodpovědná firma? Jak můžete samy přispět k ochraně životního prostředí?
Stále více a více lidí se začíná zajímat o téma trvalé udržitelnosti – jak ve svém každodenním životě, při svých nákupech a volbách v roli zákazníka, tak i ve svém podnikání. V čem vlastně udržitelný rozvoj spočívá a jak ho můžeme zařadit do všech oblastí našeho života?
Principy udržitelného rozvoje
Se slovem „udržitelnost“ se potkáváme na každém rohu. Co ale tento pojem vlastně znamená? Trvale udržitelný rozvoj se zabývá souladem mezi ekonomickým a společenským pokrokem a jejich vlivem na životní prostředí. Jednoduše řečeno – cílem udržitelného rozvoje je, abychom si mohli užívat života, aby se peníze stále točily v oběhu a zároveň jsme při tom neničili náš jediný společný domov – tuto planetu.
Důraz klade na dlouhodobé dopady a na prevenci potenciálních problémů namísto řešení následků. Uvědomuje si také, že kapacita životního prostředí není neomezená – ať už jde o získávání surovin (potravin, nerostných zdrojů apod.), znečišťování všeho druhu nebo o samotný prostor kolem nás, který nejde „nafouknout“.
Pilíře udržitelného rozvoje
V obecné rovině je udržitelný rozvoj postaven na třech hlavních pilířích: environmentálním, ekonomickém a společenském. Ekonomický pilíř tvoří veškeré ekonomické aktivity – firmy, organizace, regionální i mezinárodní obchod apod. Environmentální pilíř se zaměřuje na klimatickou změnu, využívání a spotřebu přírodních zdrojů, omezení znečištění. Současně chápe přírodu nejen jako místo, odkud bereme „materiál“, ale také jako místo, kam si chodíme odpočinout a načerpat sílu, a i proto bychom se k ní měli chovat s respektem. Společně se sociálním pilířem tvoří jeden celek, jehož části se navzájem ovlivňují a jeden pilíř nikdy nelze upřednostnit před druhým.
I když často můžeme mít pocit, že jeden člověk nic nezmůže, ve skutečnosti v roli zákazníků máme obrovskou moc.
17 cílů udržitelného rozvoje
V roce 2012 začalo tříleté vyjednávání členských států OSN o vytvoření cílů udržitelného rozvoje. Výsledek představuje program na dalších 15 let a skládá se ze 17 cílů:
- Konec chudoby
- Konec hladu
- Zdraví a kvalitní život
- Kvalitní vzdělání
- Rovnost můžu a žen
- Pitná voda, kanalizace
- Dostupné a čisté energie
- Důstojná práce a ekonomický růst
- Průmysl, inovace a infrastruktura
- Méně nerovností
- Udržitelná města a obce
- Odpovědná výroba a spotřeba
- Klimatická opatření
- Život ve vodě
- Život na souši
- Mír, spravedlnost a silná justice
- Partnerství ke splnění cílů
V Evropě probíhá v rámci snahy o zviditelnění tématu udržitelnosti od 30. května do 5. června Týden udržitelného rozvoje. Během něj je možné navštívit mnoho tematicky zaměřených přednášek, výstav, workshopů a seminářů nebo v rámci otevřených dnů zajít na exkurzi do udržitelně smýšlejících společností.
Udržitelná firma
Firemní odpovědnost spočívá v tom, že firma dobrovolně zahrnuje principy udržitelného rozvoje do svého podnikání. Jde o snahu vyrovnávat zájmy vlastníků firmy, zaměstnanců a zákazníků, přitom se aktivně zapojovat do místní komunity a brát ohled na životní prostředí. Co to znamená v praxi? Udržitelná firma by jednoduše neměla mít jako svou jedinou prioritu peníze. Měla by vytvářet produkty, jimiž nejen vydělává, ale skrze které přináší něco pozitivního i svým zákazníkům.
Další faktor, který by měla brát v potaz, je vliv na přírodu a celou naši planetu. Existuje mnoho způsobů, díky kterým může být firma/podnik ekologičtější, a přitom stále nabízet skvělé služby svým zákazníkům. Ať už jde o využívání obnovitelných energií, omezení jednorázových obalů na výrobcích nebo používání recyklovaných materiálů. Stačí začít malými krůčky a postupně tyto principy zařadit do fungování celé firmy.
Firma, která ocení své zaměstnance a chová se k nim s respektem
Měla by v celém procesu výroby myslet na všechny lidi, což je hezky vidět například u produkce potravin nebo oblečení. Udržitelný prodejce by měl myslet na člověka, který pracuje na plantáži, odkud se získává základní surovina (třeba kakaové boby na výrobu čokolády nebo bavlna na výrobu trička), na lidi v továrnách, kde se materiál zpracovává, balí a podobně… až po člověka, který hotový výrobek prodává koncovému zákazníkovi. Všichni zaměstnanci by měli mít vhodné pracovní podmínky a za svou práci dostat řádně zaplaceno. I v dnešní době bohužel pořád existuje mnoho velkých firem, jež v touze po zisku využívají levnou pracovní sílu (někdy dokonce i práci malých dětí). Zaměstnanci takových firem odvádí těžkou práci za naprosto směšnou finanční odměnu, často doprovázenou i psychickým ponižováním, protože jsou v zoufalé situaci a nemají možnost sehnat si práci jinde.
Objevujte férovou produkci
Firem, které myslí udržitelně, ale přibývá a já jako zákazník mám vždy obrovskou radost, když takovou firmu můžu svým nákupem podpořit. Ať už je to bar, kde namísto plastových brček dostanete kovová, kavárna s kompostovatelnými kelímky, prodejna s etickou módou, bezobalový obchod s fair trade potravinami… nebo šikovná švadlenka, která ve volném čase ze zbytků látek šije odličovací tamponky a pytlíčky na ovoce. I když často můžeme mít pocit, že jeden člověk nic nezmůže, ve skutečnosti v roli zákazníků máme obrovskou moc. Pokud firmy uvidí, že lidé ztrácí zájem o výrobky, které nepochází z „férové“ produkce, jsou zabalené v hromadě zbytečného plastového odpadu a mají pro nás celkově velmi nízkou hodnotu, budou muset své fungování přehodnotit.
Udržitelná domácnost
Nejjednodušším krokem, jak se vydat směrem k udržitelnosti, je zařadit do svého každodenního života následující principy. Základem všeho je začít žít vědomě – vyhnout se bezmyšlenkovitému nakupování, hromadění věcí, vyhazování a plýtvání.
Zásady udržitelné domácnosti
Minimalismus
Při nakupování si položte vždy dvě otázky: Potřebuji to? Přinese mi to dlouhodobě radost? Pokud ani na jednu otázku nejste schopni s jistotou odpovědět ano, neházejte věc do nákupního koše. Snažte se upřednostňovat kvalitu před kvantitou a věci co nejvíc využít. Tričko, které už není vhodné na „nošení ven“, se dá pořád použít třeba na práci na zahradě a nakonec může posloužit ještě jako hadr na nádobí nebo na podlahu. Vybírejte si obchody ve kterých nakupujete a kupujte jen výrobky, které jsou v souladu s ekologickou domácností. Tuto podmínku splňuje např. eshop Ecoprodukt. V kategorii ekologická domácnost najdete vše podle těchto zásad.
Respekt k lidem na „druhé straně“
Zajímejte se o lidi stojící za věcmi, které kupujete. Kdo a za jakých podmínek pracoval na plantáži, odkud se dováží ovoce na váš stůl? Dostal ten člověk za práci dostatečně zaplaceno? Jak s ním bylo zacházeno? Kdo vyrobil vaše džíny, z jakého jsou materiálu a jak byl zpracován?
Eco-friendly aneb s úctou k přírodě
Nakupujte a využívejte produkty, které neškodí životnímu prostředí. Nekupujte výrobky (kosmetiku, přípravky pro domácnost apod.), které obsahují toxické látky a které jsou testované na zvířatech.
Bezodpadová domácnost
Snažte se omezit svou spotřebu jednorázových obalů – ať už plastových, papírových nebo jakýchkoliv jiných. Ve většině případů jsou naprosto zbytečné a dá se bez nich snadno obejít. Odmítejte v kavárně plastová brčka, pro kávu s sebou si zajděte s vlastním kelímkem a na nákupy vyrazte s vlastními taškami a pytlíky na ovoce a zeleninu. Pokud vám nezbývá nic jiného a musíte určitou věc (ať už jde o potraviny, kosmetiku nebo cokoliv dalšího) koupit v plastovém nebo skleněném obalu, zkuste pro něj po vypotřebování najít další využití – skleněné nádoby od oliv nebo nakládaných okurek lze použít na skladování potravin (mouky, ořechy, semínka apod.), plastové krabičky můžete použít například do mrazáku a do skleněných lahví od nápojů si můžete v bezobalovém obchodě načepovat stáčený olej nebo si do nich připravit domácí rostlinné mléko.
Jídlo připravujte z nezpracovaných čerstvých potravin a nakupujte ho pouze tolik, kolik jste skutečně schopni spotřebovat.
Netoxická domácnost
Důležitou součástí udržitelného životního stylu je i snaha omezit škodlivé toxické látky v domácnostech. Najít je můžeme bohužel všude kolem nás – v umělých vláknech, ze kterých je vyrobeno oblečení, v kosmetice i v čisticích prostředcích pro domácnost. Ty jsou zdrojem velkého množství zbytečné chemie, která k čisté a útulné domácnosti není vůbec potřeba. Většinu těchto přípravků lze totiž nahradit jednoduchými přírodními ingrediencemi, jež najdete pravděpodobně i ve své kuchyni. Patří mezi ně například:
- Jedlá soda – všestranný pomocník (nejen) pro úklid domácnosti. Odmašťuje, odstraňuje zanesenou špínu i zápach. Na čištění linky, umyvadla nebo sprchového koutu nepotřebujete žádné speciální prostředky. Stačí nasypat trochu sody, nechat chvíli působit a poté dočistit hadříkem. Sodu lze využít také při praní nebo pro výrobu domácích tablet do myčky.
- Olivový olej – vhodný především pro péči o dřevo a kůži.
- Ocet – odstraňuje vodní kámen (zkuste sprchovou hlavici ponořit cca na 15 minut do směsi vody a octa), plísně, usazeniny i rez. Výborný je také jako čistič na zrcadla.
- Esenciální oleje – přebijí zápach a provoní celou vaši domácnost. Skvělým pomocníkem je tea tree olejíček, který má antibakteriální a dezinfekční účinky. Stačí do domácího přípravku přidat pár kapek olejíčku a promíchat.
Výroba domácích čisticích přípravků je velmi jednoduchá a ve většině případů nezabere ani moc času. Pokud si na ni přesto netroufáte, kupujte si přírodní čističe bez chemie a v ideálním případě nakupujte stáčené přípravky do vlastní nádoby.
Ekologická domácnost používá přírodní materiály
Kromě samotných přípravků je vhodné popřemýšlet nad pomůckami, které k úklidu používáme. Klasické houbičky na pár použití lze nahradit například houbičkami z recyklovaného plastu nebo pratelnými houbičkami, můžete si koupit drátěnku vyrobenou z kokosového vlákna nebo z přírodní houby lufy. K leštění zrcadel nebo umývání podlahy využijete rozstříhané kousky starého oblečení.
Nejde o to, aby pár lidí dělalo věci dokonale. Mnohem větším přínosem bude, když se všichni zamyslíme nad drobnými změnami ve svém životě a uděláme malý krok k lepší budoucnosti.
Souhlasíte se mnou? Sdílejte článek.
Prima článek, sama teď chystám článek s konkrétními tipy pro snížení odpadu v domácnosti (i když se mi to nedaří tak, jak bych ráda). Mrzí mě, že moje bezobalové nákupy vypadají jako nic proti produkci odpadu jedné jediné firmy, která na to kašle. Ale změna u firem je taky o nás, zákaznících. Když firmy uvidí, že zákazníkům záleží na ekologii, začnou se pomalu měnit.
Díky za pochvalu. Máte pravdu. Pokud chce člověk změnu, musí nejdřív sám u sebe.