Nechte se okouzlit fascinujícím světem rytectví Iris Fojtíkové
Představte si svět plný kovových předmětů, z nichž každý má svůj osobitý příběh. V zajímavém prostředí rytectví se už víc jak tři desítky let pohybuje Iris Fojtíková, tvůrkyně neobvyklých rytin. Zatímco v minulosti se zaměřovala především na zdobení loveckých zbraní, dnes přetváří běžné předměty na jedinečná uměleckých díla. Jak pracuje rytec? Co musí umět?
Neobyčejné kousky z obyčejných věcí
Co všechno je náplní vaší práce?
Moje práce se řídí jednoduchým mottem: Dělám z běžných věcí výjimečné. Zaměřuji se na zdobení různých typů zbraní – od loveckých pušek a sportovních pistolí až po historické meče a revolvery. Používám drahé kovy, jako je zlato a stříbro, a nedávno jsem dokončila sérii přívěsků s portréty loveckých psů z nerezové oceli a kovové prvky pro repliku pochvy historické šavle. Kromě zbraní se specializuji na opravu starých hodinových plášťů, rytí nápisů, ornamentů nebo monogramů do šperků a běžných předmětů, jako jsou dýmky, pera, příbory a zapalovače.
Mám také ráda práci pro motorkáře, kteří si ode mě nechávají zhotovit rytiny třeba na sponu k brašně, kryt motoru nebo na páku brzdy či spojky. Zvláštní péči věnuji detailům, abych zajistila, že každý kousek bude odrážet jedinečnost a styl svého majitele. Práce pro motorkářskou komunitu mě inspiruje k tvorbě originálních designů, které se prolínají s estetikou a funkcionalitou motocyklů.
Pochlubíte se dalšími zajímavými kousky?
Nedávno jsem dokončila globus s vyrytými hvězdnými znameními, který vznikl ve spolupráci s výtvarnicí z Prahy. Tato spolupráce byla pro mě velmi obohacující! Ráda bych se více věnovala zdobení uměleckých předmětů a přijímala nové nabídky v tomto směru. Rytectví je pro mě fascinujícím a širokým oborem uměleckého vyjádření. S láskou tvořím mědirytiny, což je technika, která se používá i při tisku bankovek. Inspiraci čerpám z historie, zejména z doby renesance, kdy tento umělecký proces dosáhl svého vrcholu. Ráda bych také ilustrovala knihy. A zdá se, že jedna možnost se mi teď naskytla.
Můžeme někde obdivovat vaši práci?
V březnu proběhla moje první výstava grafických listů z mědirytin v Luhačovicích a další se chystá na zámku v Lešanech a Uherském Hradišti.
Otisk skutečného světa
Co vás nejvíce fascinuje na rytinách?
Jak změní věci. Z obyčejných předmětů se stanou unikáty, protože je dotvářím ručně podle vlastních návrhů! Vždycky jsem milovala zvířata a dodnes je ztvárňuji ve svých rytinách. Jsem tvrdý realista a dávám si záležet na tom, aby byla všechna má díla pečlivými odrazy skutečných postav, věcí nebo tvorů.
Jak a kde jste se naučila své řemeslo a jak dlouho se mu věnujete?
Rytectví jsem vystudovala na SUPŠ Turnov, kde jsem maturovala v oboru plošné a plastické rytí kovů. Tak se to tehdy jmenovalo. Obor byl zaměřený hodně na odznaky, plakety a medaile. A vlastně to bylo moje štěstí, protože jsem se naučila všechny techniky a dodnes je všechny využívám ve své tvorbě.
Využíváte vlastních motivů, nebo čerpáte z nějaké „banky gafik“?
Kdepak, vše je moje vlastní tvorba. Vždy se samozřejmě snažím vyhovět zákazníkovi, ale pokud bych se musela stydět za to, co vznikne, raději slušně odmítnu.
Jak moc se rytec nadře při práci
Jak moc je rytectví fyzicky náročná práce?
Dnes už to naštěstí nevyžaduje velkou fyzičku. Používám často pneumatické rydlo, které vibruje, a tak tu lopotu ulehčuje. Jemné rytiny a všechny mědirytiny však dělám původním ručním nástrojem – rýtkem, do kterého tlačím dlaní.
Pracuji nesrovnatelně víc než v zaměstnání. Ale dělám to, v čem vidím smysl.
Co všechno se skrývá za medailonkem s vyrytými iniciálami? Kolik času to zabere?
Čas je jen jedna veličina. Záleží na technice, kterou si zákazník vybere. Velmi často je konečný výsledek kombinací všeho, co umím. Ale konkrétně ocelový jednoduchý medailonek s monogramem mi zabere asi tři hodiny. Často delší čas zabere přenesení předlohy než samotné rytí. Složitější jsou ryté tak, že motiv a písmena zůstanou stát a všechno okolo se odebere sekáčkem nebo rydlem pryč. Nejnáročnější jsou však modelované plastické reliéfy. Podobně jako medaile nebo mince.
Jaké techniky rytectví preferujete a proč?
Používám všechny techniky v kombinaci tak, abych dosáhla co nejlepšího výsledku. Když dělám mědirytinu, těším se na hlubší práci v oceli na nožích a zbraních, a ráda přeskočím do zlatých šperků a zase zpět. Baví mě ta různorodost.
Jaké jsou největší výzvy při práci s rytinami?
Ozdobit a nepoškodit!
Kde hledáte inspiraci? Co vás inspiruje?
Největší inspiraci nacházím ve svém životě, v přírodě. Jednou mě napadla grafika na hodině jógy. V poslední době nacházím témata v meditacích. Nemám ale dost času je všechny zhmotnit, proto si dělám poznámky a skici, abych se k nim mohla v budoucnu vrátit.
Jak vznikne rytina na zakázku
Jak probíhá spolupráce s vámi? Co potřebujete od člověka, který za vámi přijde s tím, že by si chtěl od vás nechat ozdobit třeba dýku po dědečkovi?
Především potřebuji znát částku, kterou je ochoten člověk za výzdobu dát. Podle toho se odvíjí technika a bohatost návrhu. Návrh často tvořím podle slohu nebo stylu doby, ze které pochází předmět, který budu upravovat. Aby měl zákazník představu, jak bude hotový výrobek vypadat, ukážu mu na fotkách předešlé práce nebo vysvětlím na příkladech. Postup, jak získat tyto důležité informace, mám na svém webu v sekci OBJEDNÁVKA. Na konci je formulář, který je možné nezávazně vyplnit. Díky němu se ke mně dostanou potřebné informace, které mi umožní odhadnout přibližnou cenu.
Jaký máte postup při vytváření nových děl?
Návrh je většinou kresba na papíře, kterou zmenším na potřebnou velikost, a pomocí kopíráku a propisky překreslím hlavní tahy na předmět. Aby se mi obraz při další práci nesetřel, je nutné překreslit okopírovaný obrázek jehlou. Vezmu rýtko, většinou špičaté, tvaru V, a lehce vyryji to, co jsem si předkreslila. Pak často následuje odebírání prostor, které jsou mezi postavami nebo ornamenty, plochým rýtkem nebo sekáčkem. Dosáhne se tak světlé rytiny na tmavém pozadí. Pozadí vymatuji a pro ostrou a přesnou rytinu ještě jednou projedu kontury. Nakonec přijde ke slovu stínování jemným rýtkem, pomocí kterého se vytvoří dojem plastičnosti, struktury, jako např. chlupy zvířat a jejich barva. Když dělám reliéf, navážu ve stejném místě a místo jemných detailů začnu modelovat hmotu do tvarů, které znázorňují postavy, zvířata nebo ornamenty. Nejdříve nahrubo odeberu hlavní tvary a pak malými, plochými rýtky pomalu tvaruji.
Jaké jsou vaše vlastní oblíbené rytiny a proč?
To se nedá říct, mám ráda všechny, jsem ráda, že je mohu střídat. Když dělám zbraň, těším se na šperky. Když pracuji na mědirytině, těším se, až budu vykládat dřevo kovem nebo ocel zlatem, mědí nebo stříbrem. Baví mě ale také řezání do dřeva při zdobení kazet třeba pro nože.
Co musí úspěšný rytec zvládnout
Předtím, než jste odešla na volnou nohu, jste vyráběla raznice na odznaky a medaile nebo předávala své zkušenosti jako mistrová ve škole. Kdybyste srovnala klasické zaměstnání a soukromé podnikání, v čem vidíte ve vašem oboru výhody a nevýhody?
Když jsem dělala raznice, byla jsem po škole a nabírala zkušenosti, k čemuž je zaměstnání lepší. Máte kolegy, kteří vám poradí, práci dostanete až na stůl a nemusíte pro to nic udělat. Dnes si musím zakázky shánět sama. Jezdím po výstavách, platím si specialisty na web, reklamu, strategii, sítě. Je toho tolik, co jsem se už musela naučit, že kdybych to věděla dopředu, nevím, jestli bych tady teď psala tyhle řádky. Pracuji nesrovnatelně víc než v zaměstnání. Ale dělám to, v čem vidím smysl.
Jaké jsou nejdůležitější dovednosti pro úspěšného rytce?
Zručnost a výtvarné nadání jsou jedna věc, druhá je umět prodat to, co vytvořím. Můžete být nejlepší rytec na světě, ale když o vás nebude nikdo vědět, nic si od vás neobjedná. Umělecké školy by měly učit propagaci. Jinak produkují neživotaschopná individua, která v lepším případě dělají něco jiného, než vystudovali, v horším skončí v depresích, alkoholu a drogách.
To zní depresivně, nemáte povzbudivější zprávy pro mladé umělce?
Nevzdávat se a tvořit. Vždycky to nějak jde. Pořád se učit nové věci a nenechat si nakecat, že to nemá cenu. Většinou totiž radí ti, co o tom vůbec nic nevědí!
Jak vidíte budoucnost rytectví?
Doba, kdy se noty a mapy tiskly z mědirytu a rytec vyráběl nástroje pro knihaře, je bohužel pryč! Lasery a digitální technologie tohle všechno udělají teď hned, levně a přesně. Ale ručně ozdobené věci, které nesou otisk vašeho nitra v námětu a stylu, kterým pracujete, to je to, oč tu běží. Každá věc je originál, kterou máte jen vy a tak, jak chcete vy! Rytectví je umění. Umění spojení zručných rukou a výtvarného citu. Dokázat zrealizovat to, co máte v hlavě, a ještě krásně, to neumí žádný stroj, což dává rytectví naději, že vydrží i v době modernějších technologií.
Komentáře k článku