9 tipů, na co si dát pozor při výběru freelancera pro tvorbu vašeho webu
Web je v dnešní době pro většinu podnikatelských oborů nezbytný. S rostoucí poptávkou se vyrojila spousta specialistů, kteří weby staví. Jak se vyznat v desítkách freelancerů nabízejících tvorbu webu? Jak zjistit, který je dobrý a kterému se raději obloukem vyhnout?
Jak si správně vybrat freelancera na tvorbu webu?
1. Projděte si webařův vlastní web
Jak na vás působí? Máte pocit, že ho vytvořil člověk, který tomu rozumí? Načítá se web pomalu? Text anebo elementy jsou mimo obrazovku, nefungují tlačítka, web má zastaralý design? Opravdu chcete svůj web svěřit člověku, od kterého můžete očekávat stejně mizernou práci na svých stránkách?
Za plus považujte blog. Píše freelancer o designu, vývojařině, podnikání? Předává hodnotné informace? Je zapsaný ve vysoce ceněných katalozích, jako je navolnenoze.cz? Přispívá nějakým způsobem komunitě (například okolo nějaké wordpressové šablony, stará se o překlady pluginů, sponzoruje komunitní srazy)? Tohle všechno jsou indikátory dobrého dodavatele.
2. Přečtěte si reference
Nenašli jste na webu reference? Utíkejte okamžitě pryč. Pokud je má, pozorně si prohlédněte, kdo je píše. Je v referenci uvedené celé jméno zákazníka, název společnosti? Jestliže jsou napsané stylem „Nádherný web, děkuji! Jana, Praha“ – utíkejte, protože hodnocení není reálné.
Píšou si kladné reference kolegové navzájem (podobné pozice – programátoři, online marketéři, grafici)? Pokud vzájemně spolupracují, nejspíše jim to klape. Ale taková reference nemá váhu.
Obsah referencí: Je rozdíl mezi „Práce byla dodána přesně podle mého zadání” a „Spolupráce byla obohacující a společně jsme přišli na fungující řešení.” Takto poznáte, jestli je to webař „salámista” – „co mi nadiktujete, to na webu také bude,” anebo webař profesionál – „zkonzultujeme vaše požadavky a navrhnu to nejlepší možné řešení.”
Podívejte se na Google nebo facebookovou stránku, jestli i tam nenarazíte na hodnocení. Já svým klientům říkám, ať mi referenci ideálně napíšou na facebook (když ho mají), aby reference byla co nejpřirozenější a aby bylo jasné, že si nic neupravuji.
3. Googlujte
Google je mocný. Už párkrát mě zachránil před spoluprací odsouzenou k neúspěchu. Vyhledejte si jméno freelancera na internetu. Hledala jsem sama sebe a našla fotky a profily 10–15 let staré. Je to docela trapné, protože jsem byla mladé „ucho“. Ale nic s tím nenadělám. Aspoň potenciální klienti vidí, že se v online prostředí aktivně pohybuji opravdu dlouho :-). Hlavní je, aby byl vyhledávaný člověk „čistý“ – tj. neexistuje žádné vlákno o podvodech, nedodaných službách, nekomunikaci a dalších vykřičnících, které by vás měly varovat.
4. Jakou má cenotvorbu?
Samozřejmě, každý by chtěl všechno co nejlevněji, nejrychleji a nejkvalitněji. To ale nejde. Rychlost ≠ kvalita, levné ≠ kvalita. Tak to je. Kvalitního webaře si neplatíte jen za výsledný produkt, ale i za tisíce hodin učení, roky praxe, vědomosti, schopnost konzultovat váš byznys a vidět vše v širších souvislostech.
Neberte nikdy toho nejlevnějšího. Web za 2, 5, 8 tisíc? Dáte za web, který vám má vydělávat pořádné peníze, jen pár tisíc?
Pozor i na to, jestli má freelancer na webu ceník. Tím myslím jasný cenový balíček, ne „cena za XX je od…“ Není možné mít jednotnou cenu pro všechny weby. Je to jako jít k dealerovi Audi a požadovat X6 za cenu Dacie. Stejně jako auta i weby plní různé cíle, mají jiné funkce. Není možné dát do jednoho pytle všechny obory podnikání ani všechny představy a požadavky klientů.
5. Portfolio
To, že nemá freelancer na svém webu uvedené hotové weby, nemusí znamenat, že nic nevytvořil. Někteří fungují externě pro agentury a nemohou si do vlastních referencí dát web, který dělali v rámci této spolupráce. Mám také spoustu takových zakázek. Občas mě mrzí, že se pod vyvedené projekty nemůžu podepsat, ale takto to funguje.
Jestliže má freelancer na webu pouze pár ukázek, nemusí to znamenat, že má malé zkušenosti nebo málo zakázek. Bohužel, i mezi webdesignéry jsou konkurenční boje a není ojedinělé, že si navzájem kradou klienty. Jednoduše někdo kontaktuje všechny majitele webů z portfolia, přesvědčí je o (třeba neexistující) nekvalitě webu a navrhne redesign. Je to neetická manipulace s technickou neznalostí klienta.
Každopádně, ukázky prací by měl mít na webu každý freelancer. Projděte si jeho referenční stránky. Zjistíte, jestli splňují vaše požadavky na kvalitu a design.
Web by měl být lehce přenositelný a nikdo by neměl mít možnost bránit vám v tom, abyste s ním mohli volně nakládat podle potřeby či předávat práva dalším spolupracovníkům.
6. Jaká je s ním komunikace?
Pokud freelancer skrze síto projde, následuje první kontakt, nejčastěji napíšete e-mail. Když čekáte dlouho na odpověď, měla by vám zasvítit stopka. Co to je dlouho? Jestli nemá přímo na webu uvedené, že odepisuje do XX hodin, pak dlouho znamená čekat půl dne.
Mně chodí poptávky s dotazníkem. Není v mých silách zaslat cenovou kalkulaci do půl dne, mnohdy ani do pár dnů. Ale snažím se odepisovat do dvou hodin s poděkováním a s přibližným časem vypracování kalkulace.
První kontakt by vám měl mnohé říci i o tom, jestli si s freelancerem „sednete“ po lidské stránce. Odepisuje přívětivě, nebo arogantně? Když se vám něco nezdá, raději vycouvejte, intuice bývá dobrý rádce.
7. Jaké informace po vás vyžaduje?
Chce vědět o vás a vaší činnosti co nejvíce informací, anebo je mu to jedno? Chystá se navrhnout design a strukturu, aniž by se vás zeptal na cíle webu a na informace o vaší cílové skupině?
Role webaře má být analytická, má vám umět poradit, případně vyvrátit řešení, které je pro vás zbytečné. Musí vědět, pro koho tvoří web, s jakým cílem, a musí být do celého projektu dostatečně zasvěcený.
Pokud váš kandidát tyhle podmínky nesplňuje, vyjde na stejno, jestli vyhodíte tisíce nebo desetitisíce za jeho služby anebo jestli si vyklikáte web sami. Výsledek bude stejný. S tím rozdílem, že první možnost vám sebere iluze o kvalitních dodavatelích a další adepty zřejmě hledat ani nebudete.
8. Kdo je majitelem webu?
Samotnou mě překvapuje, kolik klientů není majitelem svého webu. Zadají si tvorbu webu na klíč a po čase zjistí, že nejsou majiteli domény. Mnohokrát jsem se stala svědkem toho, že dodavatel webu měl na sebe napsaný hosting, doménu či obojí a neváhal web vypnout, když s ním chtěl klient rozvázat spolupráci.
Web, hosting, doména mají patřit vám. Myslete na to, že jednou budete třeba chtít něco upravit, přemigrovat web na jinou platformu anebo seženete někoho šikovného na údržbu. Web by měl být lehce přenositelný a nikdo by neměl mít možnost bránit vám v tom, abyste s ním mohli volně nakládat podle potřeby či předávat práva dalším spolupracovníkům.
9. Následná péče a garance
Jaký je freelancerův byznys model? Sází weby „jako Baťa cvičky“ bez garancí a bez údržby, nebo naopak? Když to nemá na webu jasně napsané, je fajn se na tohle zeptat. Aby to nedopadlo tak, že po nasazení webu na ostrou verzi veškerá jeho práce končí. Každý ví, že s ostrou verzí teprve práce začíná – testuje se prostupnost webem a řeší se technické problémy, které po nasazení skoro vždycky přijdou.
Pokud nejste zdatní webmasteři a nechcete, aby se vaše investice do webu rozplynula jako pára nad hrncem kvůli špatnému kliku na tlačítko nebo nekompatibilní aktualizaci, zřejmě budete vděční za další spolupráci. Zeptejte se, jestli freelancer nabízí i pravidelnou údržbu / správu webu, jestli je schopen řešit ad-hoc úpravy, technické problémy a podobně. Jestli ne, je to webař, nebo jen klikař?
Bonus: ještě než zadáte poptávku webaři
Pokud jste na sto procent rozhodnutí, že si pro tvorbu webu najmete profesionála, měli byste si zodpovědět pár otázek:
- K čemu potřebuji web?
- Jaká je požadovaná akce, kterou má návštěvník webu vykonat?
- Je těch akcí více?
- Kdo je návštěvník webu? Jaká je moje cílová skupina? Co všechno o ní vím?
- Jaké problémy řeší lidé z mé cílové skupiny a jak jim mohu pomoci?
- Kolik do tvorby webu mohu investovat?
- Kolik mohu investovat do profesionální údržby webu?
- Pokud si nemůžu / nechci platit údržbu, budu schopen se o web starat sám?
- Proč by měli návštěvníci webu nakoupit, poptat službu, vyplnit e-mail zrovna u mě?
- Co jim mohu nabídnout navíc, čím se odlišuji od konkurence?
- Jakou mám vizi? Kam chci své podnikání posunout?
- Co na webu potřebuji za funkce?
- Jak chci, aby web působil? Jak to chce má cílová skupina?
Podklady k novému webu
Pro co nejrychlejší spolupráci je obrovské plus, když máte připravené základní podklady:
- Logo, logomanuál, brandmanuál (anebo informaci, že tohle potřebujete také vytvořit);
- Texty (anebo informaci, že je potřebujete také vytvořit), přinejmenším byste měli mít vytvořené texty o vás nebo vaší společnosti a osnovu, která pomůže copywriterovi s tvorbou obsahu;
- Připravené přístupy na hosting, k FTP, k MySQL, k administraci webu (pokud se jedná o redesign), k Google Analytics;
- Přehledně sepsané cíle webu;
- Reference – jména, názvy, nejlépe i fotografie nebo loga společností, se kterými spolupracujete;
- Kontaktní údaje – ty, které se použijí na web (ze zákona) + e-mailové adresy (kvůli kontaktnímu formuláři a dalším nastavením);
- E-mailové adresy navázané k doméně anebo tvary e-mailů, které požadujete navázat k doméně;
- Fotografie vás, vaší společnosti, přehled produktů anebo informaci o tom, že potřebujete nafotit nové fotografie;
- Odkazy na sociální sítě.
Tohle je běžný základ, dále můžete poskytnout různé audity (SEO, UX, analytický), výpis všech URL stávajícího webu, wireframy (drátěné modely webu) a prototypy, analýzu klíčových slov, strukturu webu v excelu a podobně.
Doufám, že vám tento článek pomohl k tomu, abyste si vybrali kvalitního webového vývojáře.
Ilustrační obrázek by Pexels from Pixabay
Komentáře k článku