Inspirováno přírodou: Bytové a módní doplňky Petry Uharček
Bývalá markeťačka Petra Uharček vyrábí vkusné bytové dekorace z přírodních materiálů, které prodává na svém e-shopu MY HOME STYLE. Dekorace si nejdříve vyráběla jen pro sebe, maximálně se s nimi pochlubila na svém blogu nebo v tematických FB skupinách. Po skončení mateřské dovolené se svému koníčku věnuje profesionálně. V rozhovoru prozradí, čím si hýčká zákazníky, jak propaguje e-shop, podělí se o začátečnické chyby, svěří se, jak bojuje se svými slabinami i jak překonala svůj strach z podnikání.
E-shop vonící přírodou
Pozvěte čtenářky do svého e-shopu. Co u vás najdou?
V e-shopu nabízím převážně bytové dekorace a nově i kabelky. Vše s použitím přírodních materiálů a zemitých barev. Najdete u mě například závěsné dekorace macramé, které mnozí znají z dob dřívějších jako drhání a které je opět velmi trendovou záležitostí. Ovšem v úplně jiném, moderním provedení. Zároveň si u mě můžete objednat třeba úložné koše různých tvarů nebo moji aktuální novinku – kabelky (shopperbag) a psaníčka, které šiji z kobercoviny a doplňuji je efektními koženými doplňky. A pak další dekorace v tolik oblíbeném boho stylu nebo třeba kancelářské doplňky.
Stále častěji mě oslovují i nevěsty, které si u mě nechávají vyrábět boho dekorace pro své svatby.
Nově od letošního roku nabízím také workshopy výroby macramé závěsných dekorací, luceren nebo závěsů na květiny.
Od malička potřebuju k životu kreativitu
Vystudovala jste vysokou školu technicko-ekonomického zaměření. Pracovala jako marketingová specialistka. Proč jste svou práci opustila a založila internetový obchod?
Částečně v tom sehrálo roli vyhoření, ale hlavně jsem odcházela na mateřskou. Vracet zpět jsem se už nechtěla, i když jsme tam byli dobrá parta.
Po narození dětí se mi docela zpřeházely priority a začala jsem život chápat v trochu jiných souvislostech. Nechtěla jsem podporovat značky a produkty, se kterými nesouzním (konvenční kosmetika, cukrovinky, alkohol, cigarety apod.), svůj čas ubíjet od rána do večera ve stresu v práci a pro děti do školky chodit jako poslední. Chvíli jsem hledala práci na plný nebo poloviční úvazek, protože e-shop ještě nebyl zcela rozjetý (založila jsem ho asi půl roku před koncem rodičovské dovolené), ale to nakonec neklaplo. Nechtěla jsem plný úvazek ani do korporátu nebo velké společnosti a na menší pozice, které by mi vyhovovaly, jsem byla údajně překvalifikovaná. Navíc poloviční úvazky na malém městě v podstatě neexistují. Nakonec sehrálo roli štěstí a přátelství a podařilo se mi získat práci pět minut od domu, kterou mohu přizpůsobit dětem a rozvoji svého podnikání. Mám tak dostatek času na tvorbu a posouvání svého snu dál.
Byť mám na e-shopu automatické e-maily k objednávce, každému zákazníkovi po objednání píši ještě další e-mail s instrukcemi ohledně výroby, údržby nebo dodání.
Udržitelný rozvoj v tvorbě
Jste velká milovnice přírody a podporovatelka udržitelného rozvoje. Jak se to projevuje ve vaší tvorbě?
Mám velmi ráda přírodní materiály. Snažím se žít v souladu s přírodou (kvůli tomu jsme se také před deseti lety přestěhovali z rušné Prahy na venkov), a tak i ve své tvorbě ráda a s přesvědčením používám přírodní materiály. Ať už se jedná o větve, které sbírám po okolí a dále opracovávám a používám na výrobu macramé dekorací, tak o veškeré kožené doplňky, které také sama zpracovávám ze zbytků kůží. A pak samozřejmě bavlna. Jsem přesvědčená, že v přírodě je obrovská energie, takže práce s ní mi samotné dělá dobře a věřím, že dobře slouží i mým zákazníkům.
Jak jste se dostala ke své zálibě – ručním pracím?
U nás doma se od dětství tvořilo. Mamka je učitelka, která to měla tak trochu v popisu práce, a tvoření všeho druhu miluje. Sama také tvořivé kurzy vedla. I taťka je manuálně zručný, takže u nás doma většinou nebylo potřeba žádných řemeslníků. Vše si naši vždy dokázali vyrobit nebo opravit sami. A k tomu vedli i mě s bráchou. Zdaleka ale neumím všechny práce. Třeba pletení a háčkování mě nechytlo.
Tvoření mě drželo až do doby, než jsem odjela z malého městečka studovat do Prahy. Tam jsem se přetransformovala na marketing, kde byla ta kreativa také, ale trochu jinak. Byl to takový velký kolotoč, ze kterého jsem pak díky mateřské zase úspěšně vypadla a vrátila se zpět ke kořenům. Rozhodně toho ale nelituji. Byla to jedna velká lekce, ze které čerpám dodnes. Hodně jsem se naučila, ale byly to občas pěkné nervy, které se projevily např. atopickým ekzémem, kterého jsem se nemohla dlouho zbavit. Až mateřská dovolená s dětmi mě ho zbavila. Od té doby také mnohem víc poslouchám své tělo a přesně vím, kdy mi dává najevo, že si toho nakládám moc.
Strach z podnikání mi rozmluvila koučka
Co nejtěžšího jste na své podnikatelské cestě musela překonat?
Pro mě bylo nejtěžší se odhodlat, dojít se zaregistrovat na živnostenský úřad a stát se oficiálně živnostníkem. Brala jsem to tak, že pak už nebude cesty zpět. Pořád jsem se nemohla rozhoupat. Navíc v rodině nikdy nikdo nepodnikal a nevěděl, jak to chodí, takže mě od toho někteří tak trochu zrazovali. Ale velkou podporu jsem od začátku měla v manželovi, který mě naopak vždy dokázal povzbudit a dát mi ten správný impulz.
Sama jsem věděla, že teoreticky připravená docela jsem. Hodně se vzdělávám. Čtu odborné publikace, poslouchám podcasty, chodím na různé kurzy, koukám na podnikatelská videa o úspěšných a vůbec celkově mě sebevzdělávání baví. Navíc jsem měla asi i trochu výhodu praxe z agentury – věděla jsem, jak marketingové kampaně probíhají, částečně uměla grafiku, fotit apod.
Ten zásadní impulz ovšem přišel po setkání s koučkou. Ta mi rozpitvala tehdejší situaci na mikročástice a celé jsme to společně vyhodnotily tak, že se vlastně nemám čeho bát, že není nic, co by mě v začátku mohlo ohrozit. Dodala mi odvahy a ubezpečila mě, že jsem perfektně teoreticky připravená, takže to jediné, co chybí, je udělat ten jediný krok – začít.
Koučku jsem si navíc instinktivně dobře vybrala. I ona poznala, jak na mě, a situaci mi vyložila pomocí speciálních malovaných karet. A trefila tak hřebíček na hlavičku, protože kreativa a vizualizace je to, co já potřebuji. Navíc na symboliku čísel a tarot obecně velmi věřím a nikdy mě nezklamala.
Jak vybrat e-shop?
Podle čeho jste se rozhodovala, jaké řešení pro svůj obchod využijete? Radila jste se s někým?
Prodávat jsem začala původně prostřednictvím tematických FB skupin, kde jsem se s některým výrobkem pochlubila, a ženy mi začaly do zpráv psát požadavky, jak by si tu svoji nástěnnou dekoraci představovaly, a ptaly se, zda bych jejich vizi dokázala zhmotnit.
Pak jsem se nakrátko přesunula na Fler. Tam mi ovšem poměrně brzy začala vadit anonymita a nemožnost sdílet svou nabídku výrobků veřejně – odkazovat na ni. To je totiž v pravidlech Fleru zakázáno. Takže profi e-shop byla jasná volba. A rozhodně krabicové řešení. S dvěma malými dětmi jsem neměla čas řešit vizuál webu a tvorbu struktury e-shopu.
Udělala jsem si malou analýzu – projela nabídku hlavních leadrů trhu a podle jejich prezentace, technické podpory a nabídky kvalita vs. cena jsem se rozhodla pro Shoptet. Také jsem se zkontaktovala s některými holkami, které jsem znala a které svůj e-shop již rozjely, a všechny mi doporučovaly stejné řešení. A já zatím také nelituji.
Je to velice intuitivní platforma, na které si veškeré úpravy dělám sama. Navíc má úžasnou zákaznickou podporu a celý systém neustále inovuje. Moje výhoda je navíc v tom, že mě baví styling fotografie a focení samotné, takže veškeré fotokoláže pro e-shop apod. si pořizuji sama.
Učebnice podnikání na internetu
Měla jste nějaký podnikatelský plán? Marketingovou strategii? Nebo jste se do podnikání vrhla „po hlavě?“
Nějaké dokumenty jsem si tvořila, ale nic rozsáhle propracovaného. Možná i proto, že jsem začínala s minimálními náklady. Na internetu je spousta podrobných vzorů podnikatelských a finančních plánů, manuálů na vytvoření ideálního zákazníka („avatara“, „persony“), tipů, jak a kdy postovat příspěvky na sociální sítě, a dalších věcí, které je fajn mít na začátku alespoň trochu ujasněné. Spoustu věcí je i na samotném Shoptetu (např. obchodní podmínky e-shopu, business plán) nebo např. na webu Magdy Čevelové nebo ve free videích Bohdany Goliášové.
Moje vstupní náklady nebyly nikterak vysoké. Snad jen ten provoz samotného e-shopu a můj čas. Mojí dílnou je obývák, takže jsem investovala jen do staršího šicího stroje a do materiálů na výrobu. Až později jsem si u nás ve vsi domluvila s kamarádkou malý skládek, protože naše ložnice už jako sklad dále fungovat nemohla. Ale to spousta tvůrců zná.
Marketing je 80 % businessu
Co je těžší: vyrábět, nebo prodávat?
Rozhodně prodávat. Však se také říká, že marketing je 80 % businessu. Prodat výrobek je docela věda, pokud nemáte vybudovanou kvalitní komunitu fanoušků, potažmo zákazníků.
Mně pomohlo, že jsem několik let před spuštěním e-shopu psala lifestylový blog. Ještě v době, kdy nebyl takový boom. Už tam jsem se věnovala focení, stylingu fotografií, různým tutoriálům, díky nimž si blog získal své fanoušky, kterým jsem poté ukázala i počátky své tvorby. A z pozdějších statistik vím, že první zákazníci se rekrutovali právě odtud.
Kde všude a jakým způsobem propagujete svůj internetový obchod?
Hlavně na sociálních sítích. Jsem na Facebooku, Instagramu i LinkedInu. Využívám několika typů příspěvků. Čistě produktové (na nichž je ale vždy nějaká zajímavá kompozice), fotky ze zákulisí, fotky od zákazníků. To prokládám videi, ale i anketami a otázkami, aby se mohli nějak zapojit také fanoušci. Pomáhá také další sdílení příspěvků fanoušky. Tím se moje práce dostane k dalšímu publiku, které by o mně jinak možná ani nevědělo. Zpočátku jsem párkrát využila placenou reklamu, ale nyní již jedu přes organický dosah a spíš třeba sem tam využiji spolupráci s pečlivě vybranou influencerkou. Vybírám si děvčata, která nemají statisícovou základnu fanoušků, ale sdílejí podobné hodnoty jako já a moje značka a mají propracovaný obsah, který tvoří srdcem, a není to pro ně jen business.
Pak také již zmiňovaný blog, který několik let píšu a který mi vytvořil první základnu fanoušků. Blog mám i na e-shopu.
Hodně důležitým kanálem jsou i festivaly a markety, kde své fanoušky a zákazníky vidím osobně. Oni si mohou všechny výrobky prohlédnout a já mám okamžitou zpětnou vazbu a mohu pak pružně reagovat na jejich potřeby.
Vyrábíte si všechno sama, nebo máte pomocníka?
Většinu sama. Jen s náročnějším šitím a občas i technologií mi vypomáhá mamka, která má kvalitnější šicí stroj a mnoho let zkušeností… A potom manžel. Ten je občas závozník, občas technolog a pomocná síla zároveň. Ale hlavně můj velký fanoušek a opora.
Zákaznická péče
Překvapily vás nějaké problémy, které jste nečekala?
Že je tak obtížné sehnat zákazníka. Když člověk sleduje ostatní podobné výrobce, připadá mu, že je to vlastně snadné, ale realita je někde jinde. To, že vás někdo chválí a lajkuje na sociálních sítích, neznamená, že si nějaký výrobek zakoupí. Nejdřív vám zákazník musí důvěřovat, porozumět, ztotožnit se s vámi a vaší filozofií. Moje výrobky nejsou rychloobrátkovým zbožím, takže si každého zákazníka hýčkám a mám obrovskou radost, že se vrací nebo mě doporučí dál.
A potom také problematika organizace kurzů. Naplnit kurz je totiž docela alchymie. Stále s tím bojuji.
Jak své zákazníky hýčkáte?
Dávám si záležet na komunikaci se zákazníkem. Byť mám na e-shopu automatické e-maily k objednávce, každému zákazníkovi po objednání píši ještě další e-mail s instrukcemi ohledně výroby, údržby nebo dodání. Stejně tak po odeslání zásilky.
A protože jsem estét, záleží mi i na balení výrobku. Zboží se snažím zabalit tak, aby zákazník po otevření krabice měl estetický zážitek. Ke každé objednávce přikládám malou pozornost, větvičku (a jsme zase u té přírody) a děkovnou kartičku s podpisem.
A pak to všechno zabalím do použité krabice. Není to tím, že bych na zákaznících chtěla šetřit, ale když vidím kontejnery plné krásných krabic, jako ekologicky smýšlejícímu člověku mi to trhá srdce. Na krabici vždy píšu vzkaz, že je to „recy“, a musím říct, že zákazníci mi to zpětně kvitují.
Krabice odebírám z místní prodejny (i když atypické bohužel musím hlavně kvůli novým předpisům přepravních společností a pošty objednávat). Na oplátku nosím paní vedoucí skořápky pro její slepice. Holt vesnice.
Cenotvorba
Jakých chyb jste se při svém podnikání dopustila?
Podceňování své hodnoty. Ze začátku jsem výrobky prodávala poměrně levně. Nevěřila jsem si tolik. Až časem si člověk uvědomí, co vše je třeba do ceny výrobku započítat. V tomto bych určitě doporučila materiály od Magdy Čevelové, která na svých stránkách nabízí přímo kalkulačku ceny, nebo Bohdanu Goliášovou a její online kurzy.
A pak tu jsou ještě kurzy macramé, jejichž organizaci nemám moc zvládnutou. Lidé se mi tak různě trousí a efektivně naplnit kurz je občas nadlidský výkon. A tak se stále vzdělávám. Jsem v několika dlouhodobých online kurzech a učím se, jak na to. Sebevzdělávání je pořád velmi důležité, takže dárek k mým narozeninám nebo Vánocům většinou čítá nějaký ten vzdělávací kurz.
Podnikající máma
Jste máma dvou kluků, kolik jim je let? Pomáhá vám někdo s chodem domácnosti a dětmi? Máte podporu partnera?
Kluci jsou už v super věku 4 a 6 let, takže si už dokážou sami pěkně uklidit. Od malička je k tomu vedeme. Já sama nejsem žádná přehnaná uklízečka a ani nepotřebuju mít domácnost „linka hranka“, abych byla vnitřně spokojená. Ono to ani moc nejde, když je zároveň mojí dílnou. Žádné pomocníky tedy nepotřebuji. Mám svůj systém úklidu, který mi vyhovuje. A manžel rozhodně nemá problém mi pomoci.
Plány do budoucna
Jaké plány máte do budoucna?
Každý rok rozšířit nabídku o další zajímavé produkty a jednou třeba tu kamennou prodejnu. Hodně koketuji i s rozšířením kurzů, které považuji za velmi dobrý a efektivní prodejní kanál. Akorát se musím zdokonalit v jejich naplňování.
Jak by kamenný obchod vypadal? Koho byste do něj pozvala?
Domek s přiznanými cihlami na fasádě, zajímavě členěnými okny a čajovým koutkem. Byla by tam určitě speciální místnost na workshopy výroby macramé dekorací, které pořádám. Pozvala bych tam všechny kreativní osoby, abychom si tam vzájemně předávaly své zkušenosti.
Autorkou úvodní fotografie je Tereza Veselá
Komentáře k článku